top of page

Každotýdenní emaily projektu
HÝBEJ SE PRO PETROVU CIHELNU – VE STOPÁCH HANZELKY A ZIKMUNDA

Ujdeme či uběhneme společně první cestu kolem světa těchto dvou báječných českých cestovatelů,
celkem 74.000 km, za 113 dní?

Kolik km jsme už společně ušli?

O projektu

"Hýbej se pro Petrovu Cihelnu" je unikátní výzva propojující historii, pohyb a dobročinnost. Společně se pokusíme ujít 74 000 km – vzdálenost, kterou legendární cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund urazili po souši na své první cestě kolem světa.

👉 běhej  👉 jdi  👉klidně jeď na invalidním vozíku

a aspoň 1x týdně nahlaš kilometry.

Přijmi tuto výzvu a objevuj spolu s námi dobrodružnou cestu

Jiřího Hanzelky a Miroslav Zikmunda Afrikou a jižní Amerikou.

Více se o jejich cestě dozvíš během projektu.

rychlá orientace v emailech po týdnech

úvod
Kotva 1

email #1
3. 3. 2025
Děkujeme, že jste se přidali k výzvě Hýbej se pro Petrovu Cihelnu!

Společně se vydáváme na cestu 74 000 km , kterou chceme do 22. června 2025 společně ujít, uběhnout nebo ujet na vozíku.

email #1 --- ► 3. 3. 25
david-Lukes_edited_bb550abf-b345-43ac-b861-127bb39bc99e.jpg

Registraci jsme spustili 1. 3. 2025 v 19 hod.

Kdo se do projektu registroval jako úplně první?

Máme velkou radost, že nejrychlejším registrovaným je ředitel Centra Paraple David Lukeš, který to stihl na Koncertě pro dobrou věc v Jesenici u Prahy okamžitě po spuštění registrace! To znamená, že naše výzva spojuje nejen chodce a běžce, ale také vozíčkáře, což nám dává obrovský smysl. Gratulujeme!!! 

Dalším významným registrovaným podporovatelem je pan Tomáš Dubský, poslanec pParlamentu ČR, který se stal přímo i ambasadorem akce Hýbej se.

tomáš Úvodka na Facebook_edited.jpg

Proč chceme běhat, chodit nebo jet na vozíku 74.000 km?

Nechali jsme se inspirovat příběhem Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda.  Zkráceně H+Z.

Přesně jako my dnes i Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund kdysi udělali svůj první krok . Seznámili se v roce 1938 na Vysoké škole ekonomické v Praze a okamžitě spojili stejný sen – poznat svět a sdílet s ostatními .

V té době bylo cestování do exotických zemí téměř nemožné. Bylo 2 roky po válce. 

Ale oni se rozhodli, že to dokážou. Nejen že spolu začali plánovat první cestu, ale také vymysleli, jak ji financovat – začali psát články a oslovovat sponzory.

Hanzelka_a_Zikmund_(1956).png

Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund přesně před 70 lety nasedli do Tatry 87 a vyrazili do Afriky. Tehdy ještě nemohli tušit, jak legendárními se jejich výpravy po světě stanou, ani to, že se připojí mezi nejslavnější české cestovatele.


Když v roce 1947 mladí absolventi ekonomie vyrazili do Afriky s cílem objet svět, loučil se s nimi před autoklubem v Opletalově ulici jen hlouček kamarádů a přátel. O tři a půl roku později byli už při návratu slavnými cestovateli, v ulicích Prahy jim mávali i kolemjdoucí.

Jejich cesta vedla nejprve do Afriky, zdolali ji od severu na jih. Jako zřejmě první překonali s automobilem celou Núbijskou poušť, vystoupali rovněž na nejvyšší africkou horu Kilimandžáro. Z Kapského města pak přepluli do Argentiny a vydali se na pouť po Jižní a Střední Americe. Celkem za tři a půl roku projeli 44 zemí, urazili 111 000 kilometrů, z toho 61 700 ve svém voze. Pořídili 10 000 fotografií a natočili jedenáct kilometrů filmu. 74.000 km zdolali celkem na pevnině.

H+Z mapotic.jpg
  • projeli 44 zemí

  • urazili 111 000 kilometrů,

  • z toho 61 700 ve svém voze.

  • Pořídili 10 000 fotografií a natočili jedenáct kilometrů filmu. 74.000 km zdolali celkem na pevnině.

Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund přesně před 70 lety nasedli do Tatry 87 a vyrazili do Afriky. Tehdy ještě nemohli tušit, jak legendárními se jejich výpravy po světě stanou, ani to, že se připojí mezi nejslavnější české cestovatele. Podívejte se na cca  minutové video, které je upoutávkou na krásný film Stoleti Miroslava Zikmunda.

Povzbuzení k pohybu – První krok je nejdůležitější!

Každá velká cesta začíná prvním krokem.  A vy dnes začínáte. Dnes vás zveme k tomu, abyste: 
✅ Vyšli na krátkou procházku kolem domu nebo parku. 
✅ Pokud běháte, zvolte pomalejší tempo a užijte si spusťte výzvy. 
✅ Pokud jste na vozíku, najděte si pohodlnou trasu a dejte si první kilometry.

Nejde o to, kdo nachodí nejvíc, ale o to, že půjdeme společně !

Pokud nás chcete podpořit
nebo jste ještě neposlali platbu za účast v Hýbej se 25

Moc děkujeme za to, že o projektu Hýbej se pro Petrovu cihelnu mluvíte s kamarády a přáteli.

Pokud chcete podporu projevit i finančně, máte dvě možnosti: 
💳 Doporučená varianta – přispějte přes platební terminál na FairPlay : 
➡️ www.fairplay.events/cs/hybej-se-pro-petrovu-cihelnu-2025-f139

🏦 Alternativně můžete poslat příspěvek přímo na účet Petrovy Cihelny.

Každý příspěvek pomáhá podpořit tento projekt a přinášet tam, kde je potřeba. Děkujeme!

Příspěvek: 300 Kč na podporu Petrovy Cihelny nebo 500,- za celou rodinu.

Sdílej a inspiruj další!

Byli bychom moc rádi, aby se nám přidalo co nejvíce lidí!

Máte ve svém okolí někoho, kdo rád chodí, běhá nebo by se rád pohyboval na svém vozíku? 

Pošlete někomu o kom si myslíte, že by se mohl přidat tento odkaz www.petrovacihelna.cz/hybej-se-25

 

📌 Každý krok se počítá – těšíme se na vaše první kilometry!

 

S radostí, 
Za Tým Petrovy Cihelny - Dušan Bitala

email #2
10. 3. 2025
VÍTEJTE ve světě odvážných

Začít správně je klíč k tomu, abychom si pohyb užili a vydrželi až do června.

email #2 --- ► 10. 3. 25

 Jak si naplánovat pohyb, aby se stal přirozenou součástí života?

Nejde o jednorázový výkon, ale o pravidelnosti. Nejlepší způsob, jak si vytvořit zvyk, je:
✅ Spojit pohyb s něčím, co už děláš. Místo auta nebo MHD dojdi do práce, na nákup, do školy pešky nebo se projdi po obědě.
✅ Vyhradit si v týdnu pevný čas na pohyb. Například každé ráno nebo po večeři.
✅ Začlenit pohyb do volného času. Procházka s rodinou, venčení psa, výlet s přáteli.
✅ Sleduje svůj pokrok. Piš si kilometry do formuláře klidně každý den. Budeš mít radost, jak přispíváš k pohybu i ty: Vlož kilometry ZDE

Proč je lepší začít pomalu a pravidelně než se hned přepálit?

Na je přirozené chtít urazit co nejvíce kilometrů, ale přehnaný start často vede k únavě nebo zranění. Raději:
🏃‍♂️ Začni pomalu – pokud nejsi zvyklý/á na pohyb, klidně začni s 1–2 km denně.
📆 Buď Často/á – lepší je chodit/běhat 4x týdně 3 km než jednou 12 km a pak odpočívat týden.
🎯 Zvyšuj postupně – jakmile si zvykneš, přidáš postupně vzdálenost.

🚙 Jak to dělali Hanzelka a Zikmund?

Když se Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund vydali na svou první velkou cestu v roce 1947, nevyrazili hned na stovky kilometrů. Pečlivě plánovali tempo, aby její Tatra 87 zvládla dlouhou cestu bez poruch. Stejně tak my nemusíme běžet hned maraton – stačí, když budeme chodit a trpěliví.

Historie 1. cesty H+Z: Jak se poznali?

🧐 Osudové setkání na vysoké škole

Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund se poprvé potkali na Vysoké škole obchodní (VŠO) v Praze v roce 1938. Bylo to krátce před vypuknutím druhé světové války.

🎓 Co je spojilo?

Oba měli vášeň pro cestování a obdivovali tehdejší české cestovatele, jako byli František Křižík a Emil Holub.
Už během studií snili o tom, že zcestují svět a budou své zážitky dokumentovat.


💡 První velký plán:
V roce 1940, když studia kvůli okupaci skončila, si Hanzelka a Zikmund slíbili, že jednou společně podniknou velkou cestu. A tento slib později dodrželi!

📜 Zajímavost:
V roce 1946 napsali žádost tehdejšímu prezidentovi Edvardu Benešovi, aby jim povolil oficiální expedici. A ono to vyšlo! 

20250316_234615.jpg

foto z kalendáře Spolku H+Z 2025-26

📢 Výzva pro tebe!

👉 Zapiš první kilometry do formuláře: TADY
👉 Pozvi někoho dalších do výzev! Sdílej tento odkaz: https://www.petrovacihelna.cz/hybej-se-25
👉 Napiš nám, co tě dnes motivovalo k pohybu – rádi se podělíme o inspiraci.

Díky, že se hýbeš s námi! Každý kilometr přibližuje nejen nás, ale i celý projekt Petrovy Cihelny k cíli. 🚶‍♂️

něm první odstavec.

Tipy na výlet: 

📍 Plzeň – město Zikmundova dětství
Miroslav Zikmund se narodil 14. února 1919 v Plzni a právě zde strávil část svého mládí. Plzeň je město s bohatou historií a dnes nabízí několik zajímavých míst, která mohou chovat každého, kdo se chce dozvědět více o českých cestovatelích i historii obecně.

 

🏛 Západočeské muzeum – Expozice o cestování
 

Adresa: Kopeckého sady 357/2, Plzeň
Otevírací doba: Út–Ne, 10:00–18:00
Web: www.zcm.cz

🔍 Co zde uvidíš?
Západočeské muzeum nabízí pestrou sbírku zaměřenou na historii objevování světa a cestovatelské výpravy. Expozice obsahují staré mapy, deníky cestovatelů a ukázky dobového vybavení, které pomáhaly dobrodruhům v průzkumu neznámých krajů.

🧐 Proč je to zajímavé pro fanoušky H+Z?
Muzeum sice nemá stálou expozici přímo o Zikmundovi, ale můžete zde nahlédnout do historie objevování světa a pochopit, jaké znalosti si cestovatelé jako H+Z museli osvojit před odjezdem na expedici.

 

Aktuální akce muzea:
Výstava: Dobrodružné toulky světem Pavla Čecha

 
Hlavní budova
7. 3. - 25. 5. 2025

 

Výstava: Ve znaku lva – Československá samostatná obrněná brigáda za II. sv. války

  Muzeum Dr. Bohuslava Horáka v Rokycanech
17. 1. - 11. 5. 2025

 
Výstava: Český (figurální) porcelán tří století
Hlavní budova
13. 12. 2024 - 27. 4. 2025

Video
Udělejte si v týdnu čas a podívejte se, jak se oba cestovatelé připravovali na svou první cestu kolem světa. Film v dokumentárních záběrech líčí jejich zážitky z první poloviny cesty Afrikou. 

Výzva ke sdílení

📣 Řekni o výzvě svým přátelům! Pošli jim odkaz na registraci:➡️ https://www.petrovacihelna.cz/hybej-se-25

💡 Mluv o tom ve škole, v práci, mezi přáteli nebo rodinou.

Pokud jste se do projektu přihlásili později než 2. 3. pak vám v našem příběhu chybí předchozí emaily. Najdete je u nás na webu na této stánce výše.

email #3
17. 3. 2025
Dnes fantazie - zítra skutečnost. (jedno z hesel Tomáše Baťi)

Jsme z vás nadšeni. Máme za sebou prvních 1000 km!!!

email #3 --- ► 17. 3. 25

📢 Výzva pro tebe!

​Ahoj. Máme za sebou 3. týden naší výzvy. První týden nás bylo jen pár a tak nám kilometry přibývaly velmi pomalu. Tento týden se to ale hezky rozjíždí. Možná se ti zdá náš cíl 74 000 km obrovský, ale právě proto je důležité si ho rozdělit na malé kroky.

Každý velký sen začíná prvním rozhodnutím – a tím může být třeba 10 km tento týden.

🔹 Jak tě malé cíle dovedou k velkým výsledkům?

👉 Nejde o to ujít vše najednou, ale pravidelně přidávat kilometry.
👉 Malé cíle tě udrží motivovaného. Místo „musím ujít 50 km měsíčně“ si řekni „půjdu 2 km denně“.
👉 Odměň se za dosažené cíle. Udělej si radost, třeba dobrým čajem po procházce.

💡 Výzva pro tebe: Naplánuj si malý pohybový cíl na tento týden! Například 10 km – ať už chůzí, během nebo na vozíku.

📌 Nezapomeň si zapsat kilometry: ZDE

🚙 Jak začínali Hanzelka a Zikmund? Praha → Marseille

22. dubna 1947. se Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund vydali na svou první velkou cestu. My také.

K nedělnímu večeru jsme už společně ušli přes 1400 km. To je přibližná vzdálenost jakou ujeli naši cestovatelé z Prahy do Marseille. Možná to dnes zní jednoduše, ale tehdy to bylo plné nejistoty.

👉 Nechvátali. Každý den pečlivě plánovali trasu podle toho, co jejich Tatra 87 zvládne.
 

👉 První hranice byla zkouškou. Byli to mladí kluci, ale už v prvních kilometrech ukázali, že trpělivost a vytrvalost jsou klíčem k úspěchu.
 

👉 Marseille jako první meta. Věděli, že než se dostanou do Afriky, musí zdolat první etapu – Francii.

Podobně jako oni – i my můžeme mít své malé mezicíle na cestě k velkému snu. Kde bude tvá "Marseille" tento týden? Podívej se na krátké video.

🚙 Naše cesta do Muzea jihovýchodní Moravy ve Zlíně

V pátek 14. března vyrazil Dušan Bitala (autor projektu) se svojí partnerkou Leonou do Zlína, do města které je mnoho let s H+Z spojováno. Jiří Hanzelka tam mnoho let bydlel a Miroslav Zikmund se tam za Jiřím přestěhoval a pracoval až do konce svého života. Vila Miroslava Zikmunda je přístupná veřejnosti. my jsme se ale vypravili do Muzea jihovýchodní Moravy, kde je stálá expozice H+Z. 

Sešli jsme se tam s paní Magdalenou Preiningerovou, kurátorkou výstavy Tehdy a teď - tady a tam.

O výstavě si něco řekneme příště.

20250314_125950.jpg

Paní Preiningerová nás provedla muzeem a protože tam pracuje již 30 let a oba cestovatele znala osobně, měla nám co vyprávět. Muzeum je úžasné a v jednom z pater se nachází odkaz Tomáše Baťi pod názvem Princip Baťa. 

Tato expozice nás velmi zaujala a není náhodou, že na ni hned navazovala expozice našich cestovatelů. 

A to tip na výlet pro tento týden. 

Tipy na výlet: 

Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně

Expozice mapuje dějiny firmy Baťa od založení v r. 1894 až po znárodnění v roce 1945 a rozpad koncernu v r. 1948. Tato historie je rozdělena do jednotlivých částí od výroby obuvi a dalších produktů, budování zahraničních společností přes prodej, reklamu, dopravu až po sociální politiku firmy. Podstatnou součástí je i muzeum obuvi, jedno z největších v Evropě. Další část expozice je věnována zlínskému filmovému studiu, jeho historii a tvůrčím osobnostem s ním spojených. Dalším okruhem je fenomén moderního cestovatelství s bohatým obrazovým a sbírkovým fondem inženýrů Hanzelky a Zikmunda, Eduarda Ingriše a Stanislava Škuliny. 

20250314_153454.jpg

Stříbrná Tatra 87 láká návštěvníky expozice do části cestovatelské. Jsou zde fotografie, filmové ukázky a nejrůznější trojrozměrné exponáty dokumentují obě cesty legendárních cestovatelů, inženýrů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda. Jejich příběh doplňují předměty z fondů.

V expozici najdete řadu interaktivních prvků pro dospělé i děti, příjemným zpestřením je kolekce dobových baťovských reklam či výběr z reportáží H+Z. Oddělení muzejní pedagogiky nabízí k jednotlivým okruhům vzdělávací programy pro školy.

* tip pro vás: ideálním doplňkem k návštěvě expozice je komentovaná prohlídka 21. budovy, tzv. mrakodrapu, jenž býval sídlem  baťovské administrativy a v němž se nachází i původní kancelář Jana A. Bati ve výtahu.

Výzva ke sdílení

📣 Řekni o výzvě svým přátelům! Pošli jim odkaz na registraci: ➡️ https://www.petrovacihelna.cz/hybej-se-25

💡 Mluv o tom ve škole, v práci, mezi přáteli nebo rodinou.

Pokud jste se do projektu přihlásili později než 2. 3. pak vám v našem příběhu chybí předchozí emaily. Najdete je u nás na webu na této stánce výše.​​

email #4
24. 3. 2025
Máme za sebou první tisíce kilometrů

Jde nám to krásně. V neděli večer, kdy tvoříme tento email, už pomalu atakujeme 2500 km. To znamená, že už putujeme africkým kontinentem.

Mimochodem věděli jste, že jen 2400 km ujeli H+Z vlakem? 

email #4 --- ► 24. 3. 25

1/ Historie 1. cesty H+Z – Evropa a severní Afrika po souši (0–cca 2500 km)

🚗 1. Československo → Německo

  • Vyjeli 22. dubna 1947 z Prahy, projeli Plzní a překročili hranice u Všerub.

  • 29. dubna se nalodili v Marseille a čekala je 1245 km dlouhá cesta do Afriky.  

  • V Německu jeli přes Deggendorf, Mnichov, Memmingen, až do Švýcarska.

  • Vnímali silně poválečné škody, chudobu, ale i obdiv k pořádku a technickému pokroku Západu.

📖 Z knihy:
Německo nás vítalo ruinami a mlčením. Silnice byly prázdné, ale všechno směřovalo kupředu.“
(Afrika snů a skutečností, díl 1

mapa1.jpg

🏔 2. Švýcarsko → Francie

  • Ve Švýcarsku navštívili Ženevu a sídlo Mezinárodního červeného kříže.

  • Přes Alpy pokračovali do Francie, konkrétně do Grenoble, Marseille a dál podél pobřeží.

📖 Z knihy:
„Ve Švýcarsku jsme obdivovali systém a klid. Ve Francii se všechno hýbalo – kavárny, lidé, ulice – západ se probouzel.“

🌊 3. Monako a pobřeží Francie

  • V Monaku si uvědomili kulturní šok: najednou byli ve světě luxusu, který ostře kontrastoval s válkou poznamenanou střední Evropou.

  • Tato část cesty byla pro H+Z důležitá jako přechod mezi starým světem a neznámou Afrikou.

📖 Z knihy:
„Stáli jsme na promenádě a dívali se na jachty. Tady jsme pochopili, že jedeme za něčím víc než jen za světem – jedeme za poznáním.“

🐫 4. Tunisko (po přeplavbě – plavbu v naše počítání km vynecháváme)

❗ Tento úsek přeskočíme – šlo o plavbu přes Středozemní moře z Marseille do Tunisu.
Kilometry naskakují až znovu při vjezdu do severní Afriky.roko (Rabat, Casablanca)

mapa2.jpg

▶️ 7. května 1947 ( ve videu uvádějí pravděpodobně nesprávně (?) 5. května) vystoupili Hanzelka a Zikmund z lodi v Tangeru, přístavním městě na severu Maroka. Ačkoli do Afriky přijeli po moři, další tisíce kilometrů absolvovali výhradně po souši.

 

▶️ 8. května 1947 – Casablanca (poprvé)

Po přistání v Tangeru pokračovali přes Rabat do Casablanky.

Město na ně udělalo obrovský dojem – rušné ulice, muezzinův zpěv z minaretů, vůně koření a tržišť.

Natáčeli zde první dokumentární záběry z Afriky, které později vysílal Československý rozhlas.

 

▶️ Casablanca → Rabat (zpět)

Brzy se vrátili do Rabat, aby vyřídili dokumenty, povolení a víza nutná pro cestu přes koloniální území dále na jih.

Navštívili francouzské úřady a připravovali se na logisticky náročnou trasu přes Západní Saharu.

▶️ Rabat → Casablanca (podruhé)

Po úředních vyřizováních se vrátili zpět do Casablanky, kde doplnili zásoby, zajistili palivo, provedli servis vozu a připravili se na dlouhé a náročné úseky bez civilizace.

📖 Zdroj: Afrika snů a skutečností, díl 2

„Dvakrát jsme jeli mezi Rabatem a Casablankou – kvůli úřadům, povolením i natáčení. Bylo to poprvé, co jsme museli logistiku podřídit kolonialismu.“

 6. Maroko – Casablanca (cca 2500 km od startu)

  • Přes Oujdu, Fès, Rabat se dostali do Casablanky, tehdy největšího města v severní Africe.

  • V Casablance H+Z natáčeli, fotili a zajišťovali dokumentaci pro další úsek – plánovali cestu přes Saharu.

📸 Casablanca pro ně znamenala přechod z civilizovaného světa do pustiny.

📖 Z knihy:
„V Casablance jsme se připravovali na vstup do skutečné Afriky. Všechno předtím byl jen úvod. Teď začíná výprava.“

Shrnutí: Proč je trasa tam a zpět?

  • Nešlo o zmatek, ale o praktickou nutnost:

    • Rabat = administrativní centrum, povolení a víza

    • Casablanca = komerční centrum, zajištění paliva, natáčení, kontakt s místními

  • Mezi městy je jen cca 90 km, tedy 1–2 hodiny jízdy

Zajímavost navíc:

Při této části cesty H+Z zaznamenali první kulturní šok z Afriky – arabská architektura, tržiště, jízda vpravo, odlišné chování lidí a jazyky.

📌 Shrnutí trasy po souši (0–2500 km):

  • Praha → Plzeň → Všeruby → Deggendorf → Mnichov → Švýcarsko → Monako

  • Marseille (konec pevninské Evropy) → Alžírsko (Oran) → Maroko (Rabat, Casablanca)

mapa3.jpg

📢 2/ Praktické info a povzbuzení

Máme za sebou první tisíce kilometrů – a stejně jako Hanzelka a Zikmund jsme už za Evropou, v Africe! Tedy alespoň symbolicky, protože společně nás čeká ještě 71 000 km.

✅ Dnešní tip:
Zkus vyrazit do kopce. Cesta vzhůru pomáhá s kondicí a krásné výhledy jsou odměnou! A nezapomeň po pohybu zapsat kilometry.

📢 3/ Výzva ke zadání kilometrů

✅ Každý krok se počítá – zapiš své kilometry 

🟢 Tip: Můžeš zadat i zpětně – sbíráme všechny km od 1.3.25 pokud jsi třeba včera zapomněl(a).

📢4/ Výzva ke sdílení

🔁 Nepřeposílej tento e-mail – pozvi své okolí správnou cestou:
🗣 Mluv o výzvě ve škole, v práci, s rodinou nebo přáteli. Pojďme do projektu natáhnout celé firemní kolektivy.

📨 Pošli jim odkaz na registraci a vysvětlení projektu:
➡️ https://www.petrovacihelna.cz/hybej-se-25

5/ Tip na výlet: Národní muzeum afrických, asijských a amerických kultur – Náprstkovo muzeum, Praha

📍 Betlémské náměstí, Praha 1

Chceš se naladit na atmosféru Afriky, jak ji viděli H+Z? Vydej se do Náprstkova muzea, které vystavuje etnografické sbírky z Afriky a Orientu – přesně z těch míst, která H+Z navštívili.

✅ Uvidíš zde:

  • tradiční africké masky, zbraně a oděvy

  • fotografie z francouzských kolonií

  • sbírky cestovatelů a badatelů 19. a 20. století

🕒 Doporučený čas na návštěvu: 1–2 hodiny

Náprstkovo muzeum, Praha je jedinou muzejní institucí v České republice, která se výhradně věnuje hmotnému a duchovnímu odkazu neevropských civilizací. Muzeum bylo založeno Vojtou Náprstkem, českým vlastencem, politikem, mecenášem a nadšeným propagátorem nových myšlenek.
🎫 www.nm.cz

6/ Podpis & závěr

Děkujeme, že se hýbeš pro Petrovu Cihelnu! Společně už jsme daleko – a právě teď jsme, stejně jako H+Z, na prahu opravdového dobrodružství.

📢 „Každý krok je rozhodnutím jít dál.“ – H+Z

email #5 --- ► 31. 3. 25

email #5
31. 3. 2025
Odhodlání i v těžkých chvílích | už jsme na cestě 3700 km

Cestovatelé H+Z poznávají náruč i odvrácenou tvář Afriky. A co vy? Prožíváte nějaké těžké chvíle?

Udělejte si čas na další část příběhu.

​Ahoj vážení a milí přátelé. Každý týden od 1.3. pečlivě sledujeme co se děje na stránce Hýbej se. Jak nám přibývají kilometry a zároveň v podpalubí webu vidíme, jak nám přibývají "hýbající se." Jsme opravdu nadšení.

 

Co Vás dnes čeká?

​1/ pokračování příběhu H+Z ze západního afrického břehu z Maroka, přes Alžírsko až do Tunisu

2/ dva tipy na výlet

3/ tip na hydrataci

4/ výzva ke zadání kilometrů

5/ výzva ke sdílení

 

Tak pojďme do 5. týdne a vnořme se dál do příběhu H+Z

1/ Historie 1. cesty H+Z – Severní Afrika po souši (okolo 3000 km)

Přesně dva roky po vypuknutí pražského povstání 5. května opustili na lodi Kotoubia Evropu a za tři dny dorazili k africkým břehům marocké Casablancy. Během své cesty do Egypta poznali rozeklanost Maroka. Na jedné straně jižní pohoří Atlas, na druhé straně úrodné roviny severu. To vše propojené výhní saharské pouště.

Z Maroka pokračovali do Alžírska, kde obdivovali modernost hlavního města Alžíru a začali si zvykat na arabský svět. Celá cesta z Maroka, přes Alžírsko až do Tunisu, probíhala bez sebemenších potíží. Důvod byl prostý. Všechny tři země byly součástí francouzského koloniálního systému.

🚗 1. Maroko

▶️ 18. den výpravy 9. 5. RABAT – CASABLANCA  220 km

Jsme první Čechoslováci, kteří přijeli po válce s čs. vozem

 

▶️ 19. den výpravy 10. 5. CASABLANCA
Tatra budila po celou dobu značnou pozornost

 

▶️ 20. den výpravy 11. 5. RABAT (ar-Ribát) 16 km
Sídlo sultána a jediné marocké univerzity, výstavné město, mešity bez branami, prohlídka sultánova paláce

▶️ 21. den výpravy 12. 5. MEKNES (Miknás) 210 km

 

▶️ 22. den výpravy 13. 5. OUJDA (Udždá) 403 km
Vyučování koránu ve školách, arabské muzeum ve Fezu, historický průvod v Marakéši, je v květnu zvláštnost: zaplavena poušť, v ulicích proudy vody nad kotníky

▶️  23. den výpravy 14. 5. SIDI BEL ABBÈS 179 km
Ráz velehorský, v prudkém svahu 3 silnice a 1 železnice nad sebou, vodopád Mansoura v 300 m, po dešti rozvodněný, rozhovor s krajany z Cizinecké legie

🚗 2. Alžír

▶️ 27.den výpravy 18. 5. ALŽÍR
V mešitě nám bylo dovoleno fotografovat

 

▶️ 28.den výpravy 19. 5. ALŽÍR
Započato s reportážemi pro tisk v ČSR

 

▶️ 29.–31. den výpravy 20.–22. 5. ALŽÍR, Constantine, Tabarka
742 km

🚗 3. Tunis

▶️ 32.den výpravy 23. 5. TUNIS

Do Kartága bezvadná dálnice, v amfiteátru se dnes po 2000 letech hrají moderní dramata, aréna

▶️ 33. den výpravy 24. 5. TUNIS – TRIPOLIS (Tarábulus) 355 km

🚗 4. Lybie

▶️ 34.den výpravy 25. 5. TRIPOLIS 502 km

Nekonečná poušť, písečné přesypy, stáda koz, ovcí, velbloudů (100 ks). Bída o vodu. Stopy války, na každém kilometru trosky nákladních aut, tanků, střeliva, ostnatého drátu, výsypky hřbitovů Spojenců, bitva před Marethovou linií 13. března 1943.  Předzvěst prvních nesnází ale nastala v Libyjské poušti, kde levou zadní pneumatiku Tatry prořízla střepina granátu.

▶️ 35.den výpravy 26. 5. TRIPOLIS – krátké pojížďky

  • Velmi hezké město, čisté. Je sváteční den, klid, zavřeno. Večer koupání v moři, první koupání během cesty a první mořské vlny.

▶️ 36.–37.den výpravy 27.–28. 5. 37 km za Taugrou (Tavurgá) 309 km

▶️ 38. den výpravy 29. 5. SIRTE (Surt) 185 km

První opravdu velký problém!!!

H + Z vyrazili z Československa nejmodernějším autem své doby. Netušili, že už po měsíci budou stát před rozhodnutím, jestli pokračovat. V libyjské Sirtě, rodišti někdejšího vůdce Muammara Kaddáfího, je před smrtí zachránil jen pořádný kus štěstí.


Opuštěná holá poušť. Při vjezdu do Sirte havarován vůz v důsledku vadných brzd!!! Prasklá hadička pro zadní brzdy – sabotáž britských vojenských úřadů?

K havárii došlo, když se v libyjské Syrtě vyhýbali dvěma kamionům, narazili do betonového pilíře, kterému se museli vyhnout.

Za pomocí domorodců naložen vůz na náklaďák.

Podrobně nehodu popisuje text z webu Českého rozhlasu

Dne 28. května 1947 vyjeli z Tripolisu a zamířili do Sirty. Málem však skončili v mírné zatáčce, když se snažili brzdit. Jak hydraulické brzdy, tak i ruční brzda nefungovaly. V posledním okamžiku Jiří Hanzelka, který právě seděl za volantem Tatry, strhnul řízení proti betonovému pilíři. Měli štěstí v neštěstí. O kousek dál, za zatáčkou, stála železná závora přímo ve výšce očí. Při nárazu do ní mohly být důsledky nehody tragické.

Po bližší prohlídce auta zjistili, že brzdy byly poškozeny záměrně. Někdo prořízl brzdové trubičky. Přední kapota, reflektory, nárazník, řízení, celý mechanismus předku vozu byl těžce poškozen. Tatra 87 představovala vrchol aerodynamiky a nejmodernější automobil vůbec. Teď se ale stala nepojízdnou. Z Prahy došel telegram, že vůz se nemá opravovat, ale zaslat zpět. V alexandrijském přístavu se naštěstí nacházely tři neproclené Tatry 87. Na jedné z nich mohli pokračovat dál.

Oba inženýři si odnesli jen povrchová řezná zranění, do kterých se však dostala infekce a způsobila jim nepříjemný, velice bolestivý zánět žil. Znamenalo to stopku na dva měsíce, takže tříměsíční víza pro Egypt přestala platit.

Díky československému velvyslanectví v Káhiře je ale dostali znovu a 28. července 1947

zdroj: https://temata.rozhlas.cz/hanzelka-a-zikmund-8038241-7

nehoda.jpg

▶️ 35.den výpravy 26. 5. TRIPOLIS – krátké pojížďky

  • Velmi hezké město, čisté. Je sváteční den, klid, zavřeno. Večer koupání v moři, první

▶️ 39.–40. den výpravy  29.–30. 5. MISURATA (Misráta), Tripolis

 

▶️ 41. den výpravy 31. 5. TRIPOLIS

  • Zranění na nohou dosti bolestivé, rány vyčištěny a znovu převázány. Dopis Tatře s návrhem na řešení situace

...2 měsíce čekali H+Z v Tripolisu a nevěděli co bude dál

▶️ 55. den výpravy 15. 6. TRIPOLIS

  • Reportáže pro rozhlas a pro Svět motorů, na celnici v Alexandrii jsou tři vozy T 87, jeden z nich máme převzít

▶️ 96. den výpravy 26. 7. ODJEDZ Z TRIPOLISU

  • Po 2 měsících se hýbáme… před půlnocí nákl. auto Fiat Diesel s vlečným vozem, stejnou cestou jako 27. 5. směr Sirte. Od vojáka jsme se dověděli, že je to již vůz, který zavinil naši havárii.

▶️ 97. den výpravy 27. 7. 30 km za SIRTE 494 km

  • Hraniční kámen, závora i domek v Sirte opraveny. Vše zaplatila BMA – vědoma si své viny.

nákladním vozem Fiat 34 vyrazili z Tripolisu do Bengází a následně do Egypta. Čekalo na ně přes 1000 kilometrů.

 

pokračování příště...

2/ 📢 Tip na výlet

✅ 1. Botanická zahrada Praha – Trója
🌿 Klidné stezky, krásné výhledy na vinici, skleník Fata Morgana (částečně bezbariérový), dostupné MHD.
✅ Přístupné pro vozíčkáře i kočárky
🎟 Otevřeno denně od 9:00
🔗 mapa a informace zde

✅ 2. Stezka Valachy – Resort Valachy Velké Karlovice
🌲 Krásná trasa přírodou Beskyd, doplněná o interaktivní tabule a hru pro děti
✅ Pro kočárky i vozíčkáře vhodná část trasy
🅿️ Parkování přímo u hotelu Galik nebo Lanterna
🔗 trasa na Kudy z Nudy

3/ 📢 Tip pro tebe! Hydratace

💧 Hydratace: Kolik a kdy pít během aktivity
Pít jen během pohybu nestačí.
Tělo je jako krajina – když je vyschlá, ani déšť ji hned nezachrání. A tak i my: nestačí se napít jen tehdy, když už jsme venku a zadýchaní. Důležitá je celková hydratace během celého dne.

👉 Začni už ráno. Sklenice vody po probuzení rozhýbe trávení i mozek.
👉 Nečekej na žízeň. Ta přichází pozdě – v tu chvíli už jsi lehce dehydrovaný.
👉 Po aktivitě doplň, co jsi vypotil. Nejlépe čistou vodou nebo slabým čajem. Minerálky ano, ale ne litry denně.

🧠 Jak poznáš, že piješ málo?
Máš často sucho v ústech

Moč je tmavě žlutá

Cítíš únavu, malátnost, bolest hlavy

Máš snížený výkon při aktivitě

🚰 A když naopak piješ moc?
Můžeš se cítit nafouklý

Máš časté močení bez pocitu úlevy

Může dojít i k rozředění minerálů v těle, což není ideální

⏳ Obecné doporučení:
2–2,5 litru vody denně je základ. Při intenzivním pohybu nebo horku i víc – ale po menších dávkách a průběžně!

4/ 📢Výzva ke zadání kilometrů

✅ Každý krok se počítá – zapiš své kilometry 

🟢 Tip: Můžeš zadat i zpětně – sbíráme všechny km od 1.3.25 pokud jsi třeba včera zapomněl(a).

5/ 📢 Výzva ke sdílení

🔁 Nepřeposílej tento e-mail – pozvi své okolí správnou cestou:
🗣 Mluv o výzvě ve škole, v práci, s rodinou nebo přáteli. Pojďme do projektu natáhnout celé firemní kolektivy.

📨 Pošli jim odkaz na registraci a vysvětlení projektu:
➡️ https://www.petrovacihelna.cz/hybej-se-25

Email 6

email #6
7. 4. 2025
📩 E-mail č. 6 – Válečné stopy v písku a jídlo jako palivo | už jsme na cestě přes 4200 km

Cestovatelé H+Z poznávají náruč i odvrácenou tvář Afriky. Jsou bez auta a čeká je opravdu krušné období. A co vy? Prožíváte nějaké těžké chvíle? Udělejte si čas na další část příběhu.

Ahoj vážení a milí přátelé,
i tento týden jsme sledovali s radostí, jak se naše výzva rozrůstá.
Kilometry přibývají a přibývají i noví účastníci – společně jsme už ušli přes 4200 kilometrů! Jste skvělí a my jsme moc vděční, že jdete s námi.


🗺 Co Vás dnes čeká?

  1. Silný příběh z Tobruku a pevnosti Honza

  2. Tip na výlet do pevnosti Stachelberg

  3. Doporučení, co jíst před a po pohybu

  4. Výzva ke sdílení kilometrů

  5. Možnost dobrovolně podpořit náš projekt

  6. Připomenutí, jak výzvu poslat dál


Tak pojďme společně do 6. týdne a ponořme se do dalších příběhů z cesty Hanzelky a Zikmunda! 🌍

1/ Příběh z cesty H+Z – Tobruk a pevnost Honza

V roce 1947 dorazili Hanzelka a Zikmund do Tobruku – místa, kde za druhé světové války bojovali i českoslovenští vojáci. Našli tam zbytky zákopů, výstražné tabule, i tiché stopy po bojích. Objevili i pevnost Honza – pozici, kterou si tehdejší vojáci pojmenovali po jednom z nich.

„Stojíme na místě, kde naši leželi v písku a čekali na rozkaz. Tobruk není v učebnicích – je v paměti těch, co přežili.“

🚗 Lybie

▶️ 34.den výpravy 25. 5. TRIPOLIS 502 km

Zkusíme Vám sem dnes dát kompletní zápisky cestovatelů zpracované do leporela, které nám poskytlo Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně.

Námět k leporelu, cestovní deníky H+Z pročetl, vybral, redakčně i výtvarně zpracoval
Josef Ruszelák ve spolupráci s Miroslavem Zikmundem
Použity původní ilustrace Františka Přikryla a fotografie z Archivu H+Z

Vydali: Klub H+Z, občanské sdružení
Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, příspěvková organizace

Vydání podpořili: Ministerstvo kultury ČR, Kulturní fond Města Zlína a Nadace Děti–Kultura–Sport
Ve Zlíně v roce 2008

40.jpg
52.jpg
102.jpg

Zde najdete video z kanálu Vallcast, keré vysvětluje proč bylo tak důležité udržet Tobruk, kde se čechoslováci ukázali jako skvělí vojáci.

Úryvek z knihy Afrika snů a skutečností

Pevnůstka S 19 - HONZA

H+Z píší...

Patnáctého dubna 1941 při druhé německo-italské ofensivě minul Rommel rychlým obkličovacím manévrem Tobruk a spěchal dále k Bazdiji a k egyptským hranicím. Když se po čtrnácti dnech vrátil, aby se vypořádal s nebezpečným nepřátelským hnízdem v týlu, setkal se s pružnou obranou, jejíž narychlo vybudovaný pás pak po dlouhé měsíce odolával soustředěným pokusům o prolomení.

To byl počátek známého obležení Tobruku. Po osm měsíců závisel osud Egypta na osudu Tobruku, protože Rommel nechal na hranicích Egypta jen lehké zajišťovací síly a celé jádro armády vrhl zpět k likvidaci Tobruku. Za první čtyři měsíce bylo město s přístavem bombardováno víc než čtyřistakrát. Přes čtvrt milionu kilogramů třaskavin a nesčetné pozemní útoky měly zničit odolnost „tobruckých krys”, jak nazývali obránce zpravodajové Osy.

Tobruk se stal Rommelovu štábu trnem v oku. Nacisté musili pracně budovat novou jižní silnici v poušti, která dostala jméno Axis Bypass. době zahájení druhé britské ofensivy, jejímž cílem bylo konečné uvolněnĺ Tobruku z obklíčení, byl českoslövenský prapor již půl roku

v poli. Hájil západní /část tobruckého obranného perimetru, který se táhl

půlkruhem ve vzdálenosti několika kilometrů ocl moře k moři.

Ještě dnes spatříte tento obranný pás budící zdání, že teprvc včera skončila bitevní vřava za hlubokýtni protitankovými příkopy, minovými poli a kolikanásobnými drátěnými překážkami. Nad četnými sangary, obloženými pytli s pískem, vlají ještě dnes potrhané bílé cáry, které v nich vyvěsili Němci při poslední britské ofensivě.

Obranným střediskem československého úseku byla pevnůstka S 19, která dostala krycĺ jméno Honza. Byla jen několik kilometrů od Tobruku u přístupové silnicc od Derny, na kraji hluboké průrvy, do níž byl stržen most.

 

V noci z devátého na desátý prosincc 1941 vyvrcholily několikadenní potyčky a československý prapor vyrazil z pevnosti Honza k útoku. Za svítání už se dal do pohybu celý úsck fronty, držený československou a polskou jednotkou. Několik hodin zde zuřila bitva a krátce před desátou byla vztyčena československá vlajka nad kotou 110, která byla jednotce určena jako bojový cíl. Po dlouhých osmi měsících obležení nastal konečně v Tobruku klid. Vojska Osy rychle ustupovala.

Pokud byste chtěli shlédnout celovečerní film Tobruk, je aktuálně na Youtube. 

2/ Praktický tip – Jídlo jako palivo

Tělo je jako Tatraplán. Musí mít co spalovat.
💡 Tento týden se zaměříme na to, co jíme před a po pohybu:

🍌 Před pohybem:
Lehký sacharid – banán, ovesná kaše, plátek chleba

🥚 Po pohybu:
Bílkoviny a voda – vejce, tvaroh, čočka, zeleninová polévka, smoothie

🟢 Dopřejte tělu, co potřebuje – i 20 minut chůze si zaslouží péči!

3/ Tip na výlet – Pevnost Stachelberg

📍 Stachelberg – Krkonošské podhůří
Jedna z největších a nejlépe zachovaných pevností u nás. S prohlídkou podzemí, výhledy na hory a příběhem obrany republiky.

🌐 www.stachelberg.cz

Tvrz Stachelberg - seznamte se

4/ Výzva ke zadání kilometrů

📌 Zapiš si své kilometry:
➡️ Formulář pro zadání km

🟢 Každý krok se počítá – i ty malé vedou k cíli!

5/ Dobrovolná podpora projektu

Projekt Hýbej se běží bez dotací – pouze díky dobrovolné podpoře lidí jako jsi ty. Pomáhá nám to:

🛠 udržet a spravovat web www.petrovacihelna.cz
📬 připravovat týdenní e-maily
🎶 pořádat Hudební návštěvy, kdy v zimě přichází muzikant k někomu se ZTP, kdo se nemůže hýbat s námi

🎥 Mrkni na ukázku hudebních návštěv: YouTube Petrova Cihelna

🎖 Každý, kdo přispěje, dostane 22. 6. mezi 14:00–18:00 v Praze 6 pamětní medaili jako dárek a  poděkování.

Jak přispět?
💳 Online platba kartou:
➡️ fairplay.events – platba

🏦 Bankovní převod:
Petrova Cihelna – 1606303027 / 3030
Do poznámky napište e-mail, který jste použili při registraci

6/ Výzva ke sdílení

📣 Neleží to jen na tobě – pokud tě projekt baví, dej o něm vědět.
Odkaz pro nové účastníky:
➡️ www.petrovacihelna.cz/hybej-se-25

7/ Závěr

Díky, že jdete s námi. Těší nás každý krok, který uděláte. Dějiny, příběhy i pohyb – to všechno spojuje naši cestu.

📢 „Na cestách jsme se naučili chápat, že nic není samozřejmé.“ – H+Z

Email #7

email #7
14. 4. 2025
📩  E-mail č. 7 – Když se věci kazí… a přesto to jde dál

Jsme téměř na 6000. kilometru! Symbolicky právě teď projíždíme Egyptem – zemí faraonů, chrámů a nečekaných problémů. Právě tady se Hanzelka a Zikmund ocitli na pokraji konce celé expedice. Jejich vůz byl zabaven, cesta se zastavila. A přesto… se vše dalo do pohybu.

Ahoj vážení a milí přátelé,
i tento týden jsme sledovali s radostí, jak se naše výzva rozrůstá.
Kilometry přibývají a přibývají i noví účastníci – až dnes zadáte km za minulý týden skočíme jistojistě přes 6000 kilometrů! Jste skvělí a my jsme moc vděční, že jdete s námi.


🗺 Co Vás dnes čeká?

  1. Silný příběh "Když Tatra ztroskotala v Káhiře"

  2. Tip na výlet: Bunkr Jordán – Tábor

  3. Praktické info a povzbuzení – Ne vždy je ideální počasí, ale cesta pokračuje

  4. Výzva ke sdílení kilometrů

  5. Možnost dobrovolně podpořit náš projekt

  6. Připomenutí, jak výzvu poslat dál

  7. Závěr


Tak pojďme společně do 6. týdne a ponořme se do dalších příběhů z cesty Hanzelky a Zikmunda! 🌍

Historie 1. cesty H+Z – Když Tatra ztroskotala v Káhiře

🚗 Egypt

V srpnu 1947 dorazili H+Z do Káhiry. Namísto obdivu k pyramidám ale přišel tvrdý náraz – jejich vůz byl 14.8.47 úředně zabaven – podle úřadů chyběl jeden celní dokument. Tatru považovali za zboží určené k dovozu.“ Auto bylo prohlášeno za egyptský majetek. Cesta, která měla vést přes celý kontinent, mohla skončit už tady.

▶️ Po týdnech nervů a vyjednávání získali novou karoserii – Tatra dorazila z Československa po moři. V polovině září se auto znovu objevilo v přístavu v Alexandrii. Obrovská úleva – ale nic nebylo jednoduché.

▶️ Na palubě lodi připluly 3  černé Tatry v bednách. První bedna, kterou jeřáb vylovil z útrob lodi vydala naprostý sŕiový vůz, který měl absolvovat clou zbývající cestu kolem světa. A nejtěžší zkouškou byla Nubiská poušť. Ale o tom až příště.

📖 Z deníku:

„Tachometr ukazuje teprve 11 km. Neanývš spokojeni!“
(pozn.: pravopisný záznam originálu)

1.jpg
2.jpg
3.jpg

2/ Tip na výlet: Bunkr Jordán – Tábor

📍 Tábor – Fort Jordán (pěchotní srub a podzemní systém)
Snažíme se střídat míst výletů a tentokrát vás budeme motivovat vyrazit k Táboru.

Bunkr z 30. let, který přežil válku a dnes je přístupný veřejnosti. Leží na lesním okraji města Tábor, procházka přírodou s historií.

🎫 Více: bunkr-jordan.cz
✅ Vhodné pro děti, pejskaře i milovníky vojenské historie

3/  Praktické info a povzbuzení – Ne vždy je ideální počasí, ale cesta pokračuje

💡 7. týden výzvy – Pohyb v dešti a chladu
I my máme dny, kdy „prší“ – obrazně i doslova. Ale stejně jako H+Z to nevzdali v Káhiře, ani ty to nemusíš balit kvůli špatnému počasí.

🧥 Jak na to?

Oblékání: vrstvy, nepromokavá bunda, čepice

Chůze v dešti: nevadí, že zmokneš. Zvlášť když máš cíl

Proč je chlad fajn? Nepřehřeješ se, méně se potíš, lepší regenerace

🌧 A nejlepší pocit? Když dorazíš domů a víš, že jsi to zvládl(a), i když pršelo.

4/ Výzva ke zadání kilometrů

📌 Zapiš si své kilometry:
➡️ Formulář pro zadání km

🟢 Každý krok se počítá – i ty malé vedou k cíli!

5/ Dobrovolná podpora projektu

Projekt Hýbej se běží bez dotací – pouze díky dobrovolné podpoře lidí jako jsi ty. Pomáhá

Projekt „Hýbej se“ není dotovaný. Běží jen díky těm, kteří ho chtějí podpořit.

Vaše podpora pomáhá:
🛠 A/ se správou webu petrovacihelna.cz
📬 B/ s tvorbou týdenních e-mailů
🎶 C/ s hudebními návštěvami – kdy hudebník přijede k člověku se ZTP, který se nemůže zúčastnit jinak

🎖 Každý, kdo přispěje, dostane 22. 6. mezi 14:00–18:00 v Praze 6 pamětní medaili jako dárek a  poděkování.


Jak přispět?
💳 Online platba kartou:
➡️ fairplay.events – platba

🏦 Bankovní převod:
Petrova Cihelna – 1606303027 / 3030
Do poznámky napište e-mail, který jste použili při registraci

🎥 Mrkni na ukázku hudebních návštěv: YouTube Petrova Cihelna

6/ Výzva ke sdílení

📣 Neleží to jen na tobě – pokud tě projekt baví, dej o něm vědět.
Odkaz pro nové účastníky:
➡️ www.petrovacihelna.cz/hybej-se-25

7/ Závěr

Díky, že jdeš dál. I když prší. I když se auto zadrhne. I když máš chuť to vzdát. Právě tehdy to má největší smysl.

📢 „Byli jsme kousek od konce. Ale to, co vypadalo jako konec, byla jen přestávka na opravu.“ – H+Z

Partneři Petrovy cihelny

bottom of page